FI – Ortodoksinen uskonto, aineistot
14.3.2018
Tehtävä 2: Arjen etiikkaa
Aineisto:
2.A Video: Onnikka
2.A Video: Onnikka
Materiaali poistettu tekijänoikeuksien vuoksi.
(Muokkaus: YTL)
Lähde: Onnikka. Youtube-videopalvelu. www.youtube.com. Julkaistu lastenkirkko.fi-sivuston Joulukalenterissa 2013. Viitattu 10.10.2016.
Tehtävä 4: Pyhä Henki
Tehtävä 5: Ortodoksisuuden ja hindulaisuuden kuvakieli
Tehtävä 7: Maahanmuuttajien vaikutukset ortodoksisen kirkon toimintaan Suomessa
7.A Tilasto: Muiden kuin suomen-, ruotsin- tai saamenkielisten ortodoksien määrä Suomessa vuonna 2016
SeurakuntaJäsenmääräMuun kuin kotimaisen kielen puhujia jäsenistä
henkilöäprosenttia
Lappeenranta206683640
Hamina120738532
Kotka102432432
Turku294486829
Vaasa106628627
Tampere317268722
Helsinki20023406820
Mikkeli94417919
Lahti243737215
Jyväskylä231128012
Varkaus110011611
Oulu230423510
Joensuu62824768
Kajaani16481157
Lappi1107767
Iisalmi1484966
Hämeenlinna990636
Kuopio40092366
Nurmes1053404
Taipale1723614
Ilomantsi977343
Rautalampi681101
Lähde: Ortodoksisen kirkon keskusrekisteri
Tehtävä 8: Uskontojen historian tunteminen
8.A Tekstikatkelma: Historioitsija Margaret MacMillanin haastattelu

– – Oxfordin yliopiston kansainvälisen historian professori Margaret MacMillan on mietteliäs. Esimerkkejä historian väärin­käytöksistä poliittisiin ja ideologisiin tarkoitus­periin on niin monta, ettei räikeimpien tapausten nimeäminen ole helppoa.

Ensimmäisenä mieleen tulee esimerkki nykypäivästä: äärijärjestö Isis.

”Isis esittää kultaisen islamilaisen menneisyyden harmonisessa kalifaatissa, joka murentui shiiojen ja sunnien kahtiajakoon, ja sitten tulivat risti­retkeilijät. Nyt Isis sanoo, että tällainen oli menneisyytemme ja se voi olla myös tulevaisuutemme.”

– – MacMillanin mukaan tietynlaisella kuvalla menneisyydestä pyritään lupaamaan jotakin tulevaisuudelle katsomalla menneisyyteen, jota ei todellisuudessa koskaan ollut – ainakaan sellaisena kuin lupaajat väittävät.

”Kuva on idealisoitu, liian yksinkertainen. Esimerkiksi (kommunistifilosofi Karl) Marx esitteli kommunismin, jossa kaikki olivat eläneet onnellisessa harmoniassa omistamatta mitään ja joka voitaisiin saavuttaa uudelleen”, MacMillan toteaa.

MacMillan muistuttaa, että myös Hitlerille historia toimi vihan synnyttämisen välineenä. Hitler osoitti yhden tietyn ihmisryhmän, juutalaiset, ja syytti heitä kaikesta, mitä ympärillä oli tapahtunut.

– – Professori huomauttaa, että historian merkitys vaihtelee ajasta ja paikasta riippuen. Esimerkiksi rauhan aikana demokraattisissa maissa ihmisiä ei menneisyys huoleta.

Se, keneen vääristynyt historian­tulkinta uppoaa, riippuu paikasta ja vastaan­ottajasta.

”Jos ihmiset tuntevat historiaa, he näkevät väitteiden läpi.”

Heikko historian­tuntemus helpottaa poliitikoiden pyrkimyksiä johtaa kansaa harhaan. Esimerkiksi Intian tilannetta MacMillan kuvailee omin­takeiseksi.

”Hallitus tuottaa omaa versiotaan historiasta kertomalla, että Intia on aina ollut hindumaa. Samalla yritetään pyyhkiä pois koko maan muslimi­historia, vaikka Intia on täynnä monumentteja muistuttamassa siitä. Jos ihmiset eivät tunne menneisyyttä, he eivät voi haastaa annettua kuvaa.”

MacMillanin mukaan menneisyyden merkitys muovaantuu myös yhteis­kunnan muutoksen myötä. Erityisesti länsi­maissa uskonto ei ole enää entisen­laisessa auktoriteetti­asemassa, eikä eliittejä kunnioiteta samalla tavalla kuin aiemmin.

”Historiasta on tullut eräänlainen korvike, ja sitä kutsutaan ’puolueet­tomaksi tuomariksi’. Ehkä me tänä päivänä turvaudumme historiaan ikään kuin tekojemme oikeuttajana.” – –

Lähde: Anne Salomäki: Paluu kuviteltuun menneisyyteen. Helsingin Sanomat 22.5.2016.