Suomen tuonti Saksasta | Suomen vienti Saksaan | |||
---|---|---|---|---|
Vuosi | Milj. USD | %-osuus | Milj. USD | %-osuus |
1925 | 3 | 31,9 | 1,3 | 13,4 |
1930 | 3,3 | 36,9 | 1,1 | 12,5 |
1938 | 2,9 | 20 | 2,1 | 14,8 |
1944 | 34,6 | 72,5 | 22,9 | 67,5 |
1945 | 1,2 | 1,6 | 0,0 | 0,0 |
1946 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
1947 | 0,1 | 0,0 | 0,4 | 0,1 |
1948 | 3,7 | 0,7 | 3,4 | 0,8 |
1949* | 3,4 | 0,9 | 11,7 | 3,0 |
1950 | 17,1 | 4,4 | 19,3 | 5,5 |
1951 | 63,7 | 9,5 | 57,7 | 7,1 |
1952 | 97,7 | 12,4 | 62,6 | 9,2 |
* Vuodesta 1949 alkaen tilasto käsittää kaupankäynnin Saksan Liittotasavallan (Länsi-Saksa) kanssa.
Ilman säätelyä väestön määrä kaksinkertaistuu 25 vuodessa eli väestö kasvaa geometrisessa sarjassa [kuten 2, 4, 8, 16…]. Toimeentulomahdollisuuksia ei saada parhaimmissakaan olosuhteissa kasvamaan nopeammin kuin aritmeettisessa sarjassa [kuten 2, 3, 4, 5…].
Toisaalta, suomalaisten syyskuussa 1971 tekemä aloite kahden Saksan valtion tunnustamisesta oli varmuudella suunnattu osoittamaan heidän uskollisuuttaan Neuvostoliitolle (ja samalla jälleen kerran se oli omiaan nakertamaan uskottavuutta heidän puolueettomuusvakuutteluiltaan). Lopulta suomalaisten aloite Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökonferenssista (itse asiassa se tehtiin jo vuonna 1969) oli suunniteltu palvelemaan molempia tarkoituksia. Siinä missä monet näkivät Suomen toimivan Neuvostoliiton juoksupoikana, suomalaiset itse näkivät mahdollisuuden toimia välittäjänä idän ja lännen välillä ja siten korostaa puolueetonta imagoaan.
Tärkein toimenpide juuri nyt on koko vapaan Euroopan kokoaminen mahdollisimman pian yhteiseksi poliittiseksi yksiköksi, joka pystyy vastustamaan Neuvostoliiton ja kommunismin hyökyaaltoja. Samasta syystä meidän on myös käsitettävä, että Neuvostoliiton toistuneet vaatimukset järjestää Euroopan turvallisuuskokous tähtäävät vain yhteen päämäärään – estää Länsi-Eurooppaa muodostamasta tällaista liittoa.
Tämä monivuotiseen sitkeään työhön ja ennennäkemättömän laajaan yhteisymmärrykseen perustuva asiakirja luo – niin uskomme – vankan pohjan kaikkien eurooppalaisten – niin kansojen kuin yksilöidenkin – lujittuvalle turvallisuudelle samalla kun se avaa tien yhä hedelmällisemmälle yhteistyölle Euroopassa kaikilla aloilla ja kaikkien kesken. Suomi voi olla ylpeä siitä, että osanottajavaltiot ovat valinneet juuri meidän puolueettoman maaperämme tämän historiallisen konferenssin tapahtumapaikaksi.
Suurvaltojen valtataistelussa pikkuvaltioiden vapaalla omalla päätösvallalla on kovin suppeat rajat. Suomi tempautui suurpolitiikan pyörteisiin niin kuin vuolas Suomen joki tempaa mukaansa ajopuun.
Suomi ei kulkenut sotaan kuin ajopuu sen virtojen kuohuvissa koskissa – –, jos näin olisi käynyt, sen poliittiset johtajat olisivat olleet nollia. Suomi oli pikemminkin koskivene, paltamo, joka murskaantumatta voi ohittaa putouksen syöverit vain, jos sitä tarmokkaasti ja taitavasti soudetaan. Maan poliittinen johto ohjasi sen sotaan mihinkään sitoutumatta ja odottaen ensimmäisiä pommeja vastapuolelta.
Suomen poliittinen ja sotilaallinen johto piti linjansa koko sodan ajan. Kyseessä oli vain Saksalta saatavan avun maksimointi. Suomi puolestaan ei tukenut asiallisesti ottaen Saksaa lainkaan, vaan noudatti omaa kansallista linjaansa. Suomi maana ei koskaan sitoutunut liittosuhteeseen Hitlerin Saksan kanssa.
Erityisesti 1990-luvulla muistamista ja muistelua hallitsi kunnian palauttamisen teema. Vaikka se oli osittain perusteltu ja oikeutettukin, sen varjossa kasvoi myös uusi tahallinen väärinymmärrys. Suomen kaikki kolme sotaa pyrittiin runnomaan samaan muottiin ja kuvaamaan Suomen taistelu joka käänteessään johdonmukaiseksi kamppailuksi maan vapauden ja itsenäisyyden puolesta – –. Jatkosotaan oli kuitenkin alun perin lähdetty monesta muustakin syystä kuin vain vapauden takia.