FI – Elämänkatsomustieto
14.3.2018
Koe on kaksiosainen. Osassa I on kuusi 20 pisteen tehtävää ja osassa II kolme 30 pisteen tehtävää. Saat vastata enintään 5 tehtävään. Näistä tehtävistä enintään 2 saa olla osasta II. Kokeen maksimipistemäärä on 120. Sen saavuttaminen edellyttää, että vastaat 2:een II-osan tehtävään. Vastauksiin ei ole mahdollista liittää kuvakaappauksia.
Älä jätä mitään merkintöjä sellaisen tehtävän vastaukselle varattuun tilaan, jota et halua jättää arvosteltavaksi.
OSA I
20 p. tehtävät. Vastaa 3–5 tehtävään.
1. Tiivistyykö tyhmyys joukossa? (ei aineistoa)
2. Doping (ei aineistoa)
3. Demokratia ja media (aineistona videokatkelma)
4. Kulttuuriset erottelut (aineistona tekstikatkelma)
5. Janis Joplin, Mercedes Benz (aineistona musiikkivideo ja laulun sanat)
6. Perimmäinen kysymys (aineistona elokuvakatkelma)
OSA II
30 p. tehtävät. Vastaa 0–2 tehtävään.
7. Vapaus ja tyhjyys (aineistona tekstikatkelma)
8. Perustulo (ei aineistoa)
9. Kauneus (aineistona uutisartikkeli ja kuva)
Voit avata tehtäviin liittyvät aineistot tästä linkistä erilliseen välilehteen. Myös tehtävänantojen yhteydessä on suorat linkit aineistoihin.
OSA I
Vastaa 3–5 tehtävään. Saat vastata osien I ja II tehtävistä yhteensä enintään 5:een.
1
Tiivistyykö tyhmyys joukossa? (20 p.)
Saksalaisen kirjailijan Friedrich Schillerin (1759–1805) väitetään kirjoittaneen: ”Jokainen on yksilönä siedettävän järkevä ja viisas, mutta ryhmän jäsenenä hän muuttuu hetkessä tomppeliksi.” Samansuuntainen ajatus sisältyy suomalaiseen sanontaan ”joukossa tyhmyys tiivistyy”. Toisaalta nykyään kognitiivisen suorituskyvyn ilmentyminä arvostetaan kykyä verkostoitua sekä kykyä jakaa ja rakentaa yhdessä asiantuntijuutta.
1.1
Esittele ja analysoi lyhyesti sekä tilanne, jossa tyhmyys tiivistyy joukossa, että tilanne, jossa yhteistyö parantaa ryhmän jäsenten suorituskykyä. (10 p.)
(10 p)
tallennettu
1.2
Arvioi erilaisten ryhmien ja yhteisöjen merkitystä yksilön kognitiiviselle suorituskyvylle. (10 p.)
(10 p)
tallennettu
2.1
Pohdi, voiko dopingin käyttö kilpaurheilussa olla joissakin tapauksissa hyväksyttävää. (10 p.)
(10 p)
tallennettu
2.2
Arvioi, voidaanko doping saada kokonaan pois kilpaurheilusta. (10 p.)
(10 p)
tallennettu
3
Demokratia ja media (20 p.)
Eurooppaa ovat 2010-luvulla ravistelleet useat poliittiset myllerrykset. Yksi näistä on Brexitiksi nimetty, Ison-Britannian kansanäänestyksessä hyväksytty suunnitelma erota Euroopan Unionista. Tällaisissa tapauksissa korostuu median rooli tiedonvälittäjänä ja mielipiteen muokkaajana. Videokatkelma (aineisto 3.A) kuvaa reaktioita Ison-Britannian kansanäänestyksen jälkeisenä päivänä.
Aineisto:
3.A Videokatkelma: ABC News, Brexitin jälkishokki
Pohdi demokratian ja median suhdetta sekä kansalaisen asemaa nykyisessä Euroopassa. Hyödynnä vastauksessasi videokatkelmaa (aineisto 3.A).
(20 p)
tallennettu
4
Kulttuuriset erottelut (20 p.)
Kulttuurisia erotteluja voidaan tehdä monin eri perustein. Palestiinalaissyntyinen Edward Said on käsitellyt orientin ja lännen välistä kulttuurista erottelua teoksessaan Orientalismi (1978). Hän kuvaa lähestymistapaansa teoksensa vuoden 2003 laitoksen esipuheessa (aineisto 4.A).
Aineisto:
4.A Tekstikatkelma: Edward Said, Orientalismi; esipuhe
4.1
Kulttuurisia erotteluja voidaan tehdä esimerkiksi kansallisuuden, uskonnon, syntyperän, sukupuolen, varallisuuden, koulutuksen, asuinpaikan tai seksuaalisen suuntautumisen perusteella. Anna kulttuurisesta erottelusta jokin muu esimerkki kuin orientti ja länsi sekä analysoi sen luonnetta Saidin lähestymistapaa (aineisto 4.A) käyttäen. (10 p.)
(10 p)
tallennettu
4.2
Vertaa oman esimerkkisi maailmankatsomuksellisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia Saidin mainitseman erottelun (aineisto 4.A) vastaaviin vaikutuksiin. (10 p.)
(10 p)
tallennettu
5
Janis Joplin, Mercedes Benz (20 p.)
Janis Joplin (1943–1970) oli nuorisomusiikkiin merkittävästi vaikuttanut amerikkalainen rock- ja blueslaulaja.
Aineisto:
5.A Musiikkivideo: Janis Joplin, Mercedes Benz
5.B Mercedes Benz -laulun sanat
Analysoi Janis Joplinin laulua Mercedes Benz (aineistot 5.A ja 5.B) uskonnollisesta, uskontokriittisestä ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta.
(20 p)
tallennettu
6
Perimmäinen kysymys (20 p.)
Linnunradan käsikirja liftareille (2005) on Douglas Adamsin samannimiseen kirjaan perustuva humoristinen tieteiselokuva, jonka on ohjannut Garth Jennings. Elokuvakatkelmassa (aineisto 6.A) supertietokone vastaa elämää, universumia ja kaikkea koskevaan perimmäiseen kysymykseen.
Aineisto:
6.A Elokuvakatkelma: Linnunradan käsikirja liftareille
6.1
Pohdi, minkälaiset kysymykset ovat perimmäisiä ja kaikkein merkityksellisimpiä. Hyödynnä vastauksessasi elokuvakatkelmaa (aineisto 6.A). (10 p.)
(10 p)
tallennettu
6.2
Arvioi, millaisia ongelmia perimmäisten kysymysten muotoiluun ja niihin vastaamiseen liittyy. Ota myös kantaa tietokoneiden ja tekoälyn mahdollisuuksiin osallistua niiden käsittelyyn. Hyödynnä vastauksessasi elokuvakatkelmaa (aineisto 6.A). (10 p.)
(10 p)
tallennettu
OSA II
Vastaa 0–2 tehtävään. Saat vastata osien I ja II tehtävistä yhteensä enintään 5:een.
7
Vapaus ja tyhjyys (30 p.)
Kristinuskoa filosofisesti puolustava David Bentley Hart kuvaa tekstikatkelmassa (aineisto 7.A) kriittisesti ”täydellisen nykyaikaista ihmistä”.
Aineisto:
7.A Tekstikatkelma: David Bentley Hart, Ateismin harhat
7.1
Erittele Hartin tekstikatkelmassa (aineisto 7.A) esittämiä väitteitä ja niiden perusteluja. (15 p.)
(15 p)
tallennettu
7.2
Esitä oma arviosi, miten ihmisen vapautta korostava maailmankatsomus voidaan perustella. (15 p.)
(15 p)
tallennettu
8
Perustulo (30 p.)
Perustulolla tarkoitetaan sellaista sosiaaliturvamallia, jossa kaikille täysi-ikäisille kansalaisille maksetaan vastikkeetta määrätty kuukausittainen tuki perustoimeentuloa varten. Perustuloa on esitetty vaihtoehdoksi nykyiselle syyperusteiselle sosiaaliturvalle, joka kattaa asumistuen, sairausvakuutuksen, toimeentulotuen, työttömyystuen, lapsilisän, opintotuen ja eläkkeen. Perustulo eroaa syyperusteisesta sosiaaliturvasta siten, että siinä ei aseteta ehtoja perustulon maksamiselle eikä siitä kanneta veroa.
8.1
Kuvaile, miten perustuloon perustuva ja syyperusteinen sosiaaliturvamalli vaikuttavat yksilön mahdollisuuksiin tehdä opiskeluunsa ja työntekoonsa liittyviä valintoja. (10 p.)
(10 p)
tallennettu
8.2
Pohdi, mitä työnteon ja toimeentulon välisen suhteen katkaiseminen merkitsee yhteiskunnallisesti ja ihmiskäsityksen kannalta. (10 p.)
(10 p)
tallennettu
8.3
Arvioi perustulon hyviä ja huonoja puolia erilaisten hyvän elämän mallien kannalta. (10 p.)
(10 p)
tallennettu
9
Kauneus (30 p.)
Kauneutta on pidetty antiikista asti juontuvassa ajattelutraditiossa yhtenä perusarvona. Käsitykset kauneuden luonteesta ja sen asemasta valintojen perusteena ovat kuitenkin vaihdelleet aikojen saatossa. Teknologinen kehitys on tehnyt mahdolliseksi muokata ympäristöä ja ihmistä monin eri tavoin. Tämä haastaa uudelleenarvioimaan käsitystä siitä, mikä on kaunista.
Aineisto:
9.A Uutisartikkeli: Kolumbia aikoo kieltää teinien kauneusleikkaukset
9.B Kuva: Helsinkiin suunnitellut Kruunusillat
9.1
Kuvaile erityyppisiä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä valintoja, jotka perustuvat keskeisesti kauneuteen. Hyödynnä vastauksessasi uutisartikkelia (aineisto 9.A) ja kuvaa (aineisto 9.B). (10 p.)
(10 p)
tallennettu
9.2
Pohdi, millaisissa valintatilanteissa kauneus ja muut valintaan vaikuttavat arvot, kuten oikeudenmukaisuus tai hyödyllisyys, voivat joutua ristiriitaan keskenään. Hyödynnä vastauksessasi uutisartikkelia (aineisto 9.A) ja kuvaa (aineisto 9.B). (10 p.)
(10 p)
tallennettu
9.3
Arvioi, miten teknologinen kehitys vaikuttaa käsitykseen kauneudesta. Hyödynnä vastauksessasi uutisartikkelia (aineisto 9.A) ja kuvaa (aineisto 9.B). (10 p.)
(10 p)
tallennettu
Tarkista, että vastasit oikeaan määrään tehtäviä. Älä jätä mitään merkintöjä sellaisen tehtävän vastaukselle varattuun tilaan, jota et halua jättää arvosteltavaksi.